Digitális marketing: Termékstratégia (2)

CégbarátA Digitális picai jelenléttel foglalkozó sorozatunkat folytatva a termékstartégiák kialakítását ismertetjük ez alkalommal.


Üzleti motivációk

Az elvárt előnyök eltérnek az üzleti termékek és fogyasztói termékek esetében. A vállalkozások jellemzően a bevételekkel, költségekkel és vevőkkel kapcsolatos problémákra keresnek megoldást. Az üzleti szempontok a pénzről szólnak, az a termék lehet sikeres, amely növeli a bevételeket vagy pénzt takarít meg.

Üzleti termékek esetében keresett előnyök:

  • Több bevétel és magasabb haszonkulcs: a vállalkozásoknak folyamatosan bevételt és nyereséget kell termelniük. A végtermékek és piacok sajátosságai miatt ezek fenntartása érdekében beruházásként folyamatosan új üzleti termékeket vagy szolgáltatásokat kell igénybe venniük, például: termékfejlesztés, marketingkampányok vagy képzések formájában.
  • Alacsonyabb költségek és magasabb hatékonyság: a nyereség termelése érdekében a vállalkozásoknak a költséget kell csökkenteniük, illetve növelniük kell a hatékonyságukat. Ennek érdekében olyan beruházásokat kell megvalósítaniuk, mint például egy automatizált gépsor vagy egy energiatakarékos technológia bevezetése.
  • Vevők megtartása: A vevő megtartása és ezzel az újravásárlás lehetővé tétele könnyebb és olcsóbb, mint egy új vásárló megnyerése. Ennek alapja az ügyféligények követése, illetve a folyamatos kapcsolattartás és kiszolgálás. Ennek érdekében a vállalatok ügyfélkapcsolati rendszereket, adatelemző programokat vagy akár a promóciót szolgáló ajándéktárgyakat vehetnek.

A versenyképesség olyan elsajátított tapasztalat, örökölt adottság, vagy megszerzett képesség, amely az adott piaci környezetben lehetővé teszi a vállalat számára, hogy olcsóbban termeljen és/vagy magasabb hozzáadott értéket állítson elő versenytársainál, amely előnyök a fogyasztó döntéseiben valóságosan is érvényesül.

Az üzleti cél elérése érdekében a terméknek versenyelőnnyel kell rendelkeznie, vagy nem elegendő, hogy valamilyen vevői előnyt kínál, hanem annak jobbnak kell lennie, mint a versenytársé. Sőt, minél több versenyelőnnyel rendelkezik a termék, annál fenntarthatóbb a versenyelőnye. A versenyelőny első eleme azoknak az előnyöknek a meghatározása és teljesítése, melyekre vevők tényleges keresletet támasztanak – azaz szükségük van rá és hajlandók érte fizetni. A vevői igények sokfélék lehetnek, lényeges tehát a kiszolgálni tervezett igények és a célpiac összehangolása. Harmadrészt pedig pontosan meg kell határozni a versenytársak körét, ami általában bővebb, mint a hasonló termékek halmaza, hiszen a verseny az kielégítendő igényekről szól: egy újság az információs igényt elégíti ki, tehát nemcsak egy másik újsággal, hanem bármely más médiával van versenyben.

A fenntartható versenystratégiák kapcsán legismertebbek a Michael Porter által megalkotott általános versenystratégiák.

  • költségdiktáló: standard termékek esetében az alacsonyabb ár jelent előnyt, ennek hátterében viszont a hatékonyság növelésére épülő költségcsökkentésnek kell szerepet kapnia. Ez jellemzően a nagy volumenű termelést/értékesítést megvalósító vállalkozások esetében lehetséges, ahol az árelőny tovább növelheti a piaci részesedést. Elsődleges piaci eszköz az árcsökkentés.
  • differenciálás: a stratégia esetében a vállalat valamelyik kiválasztott előny tekintetében a versenytársaknál jobb teljesítményt mutat (pl minőség vagy szolgáltatási jellemzők), ennek megfelelően a vevők hajlandók a magasabb árat megfizetni. A kommunikációban az egyediségen van a hangsúly.
  • összpontosító: ennek keretében a vállalat egy specifikus célpiacot (szegmenst) határoz meg, melynek sajátosságait viszont pontosan fel tudja mérni és ezzel jobban ki tudja szolgálni. Az alkalmazott eszközök vagy a költségelőnyök kihasználására vagy a differenciált közelítésre épülhetnek.

  Tevékenységi kör
széles szűk
Versenyelőny forrása költségelőny költségvezető stratégia költségvezető összpontosító
differenciálás megkülönböztető stratégia megkülönböztető összpontosító

Szolgáltatáscsomagjaink a hátrányos helyzetű kisvállalkozások a marketing világába történő bevezetését szolgálják, részükre testreszabott marketingfejlesztést, illetve médiaszolgáltatást biztosítunk.

—–
A sorozat a VELARI Nonprofit Kft. közreműködésével készült. A VELARI egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketing tevékenységének megsegítésére fókuszál. Programjainkról és tevékenységünkről további információkat a Szalakóta honlapon lehet találni.

CÉGBARÁT vállalkozásfejlesztési programunk megvalósítása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00301 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával jön létre.

A sorozat következő, vagy előző írásait a CÉGBARÁT kifejezésre keresve található meg! (A szerk. megjegyzése.)

Ajánlott oldalak:
Domain-név
Mélylink

(X)